کد مطلب: ۱۶۵۷

پیش‌بینی قیمت طلا در پایان ماه محرم و صفر

وقتی قیمت طلا به سه میلیون و 629 هزار و 600 تومان برسد، خریداران جدید خرسند می‌شوند اما نباید شانس کاهش قیمت طلا 18 عیار، به سه میلیون و 622 هزار و 500 تومان را دست‌کم گرفت

تریبون اقتصاد – قیمت طلای 18 عیار روز شنبه 17 شهریور کار خود را از حوالی سه میلیون و 600 هزار تومان استارت زد و عددهای سه میلیون و 612 هزار تومان و سه میلیون و 647 هزار و 200 تومان را به‌ ترتیب به‌عنوان کف و سقف قیمت مشاهده کردیم.

نگاهی به تاریخچه معاملات نشان می‌دهد، قیمت طلا پارسال همین موقع یک میلیون و 300 هزار تومان در هر گرم کمتر بوده و همین مسئله از سود 54 درصدی خرید طلا برای سرمایه‌گذاران حکایت دارد. دلار در همین مدت به زحمت 21 درصد سودآوری داشته و بازدهی سکه امامی، نیم سکه و ربع سکه بین 50 تا 52.5 درصد برآورد می‌شود. پایان محرم و صفر، آغاز نیمه دوم سال و حمایت اونس جهانی و نرخ دلار، اعتماد به نفس طلا را افزایش می‌دهند اما آیا سرمایه‌گذاران می‌توانند به طلا اعتماد کنند؟

روند قیمت طلا از ابتدای سال 1403

قیمت طلا یک سال پیش در محدوده دو میلیون و 350 هزار تومان قرار داشت و از خود تمایلی شدید برای عقب‌نشینی به سمت جایگاه‌های پایین‌تر نشان می‌داد. استمرار این رویه باعث شد طلا 18 عیار تا نیمه اول مهرماه به دو میلیون و 244 هزار تومان برگردد اما از آن زمان ورق برگشت و شاهد صعودی مداوم و تقریبا بی‌پایان بودیم.

قیمت طلا 28 اسفند 1402، در حالی که همه دنبال خرید ماهی قرمز و سنبل سفره هفت‌سین بودند تا سه میلیون و 253 هزار و 600 تومان پیش‌روی کرد. استارت معاملات بازار طلا در پنجم فروردین با قیمت سه میلیون و 262 هزار و 600 تومان خورد و دو روز بعد شاهد بازگشت قیمت طلا به سه میلیون و 222 هزار و 700 تومان بودیم.

طلا 18 عیار پس از آن با شتاب زیاد به سمت عددهای بالا یورش بود. رکورد قیمت طلا روز 25 فروردین 1403 با رسیدن به قله سه میلیون و 879 هزار تومان شکسته شد تا سرمایه‌گذاران قند توی دلشان آب شود اما آنهایی که برای فروش تعلل کردند و احتیاط به خرج دادند لابد الان دارند خودشان را نفرین می‌کنند.

طلا 18 عیار از اوایل اردیبهشت به پایین‌تر از محدوده سه میلیون و 500 هزار تومان خزید و جز سه روز در اوایل تیرماه، حرص سرمایه‌گذاران را درآورد.

روند قیمت طلا در روزهای اخیر

قیمت طلا برای آغاز شش ماه دوم سال بی‌تابی می‌کند و امیدوار به فتح قله‌های جدید است. نشانه‌های بی‌قراری را می‌توان روی برگه‌های تقویم مشاهده کرد. شهریور به نیمه رسیده و طلا 18 عیار از اوایل مرداد به این طرف حاضر نشده در جایگاهی پایین‌تر از سه میلیون و 600 هزار تومان ظاهر شود.

قیمت طلا روز شنبه 13 مرداد حتی نشان داد جسارت عبور از کانال سه میلیون و 700 تومان را دارد اما تلاش‌هایش ناکان ماند تا از سراجبار به کانال سه میلیون و 500 هزار تومان برگردد. طلا از آن زمان خیلی نرم و آهسته پیش رفته و تا حدودی رفتار موذیانه از خود به نمایش گذاشته است.

طلا 18 عیار در پایان هفته اول شهریور موفق شد کانال سه میلیون و 600 هزار تومان را دوباره به دست بیاورد و برای محکم کردن جای پای خود تلاش کند. طلا را اوایل هفته گذشته در جایگاه سه میلیون و 675 هزار و 400 تومان مشاهده کردیم و با اینکه آخر هفته نیمه‌تعطیل قبل روی پله سه میلیون و 645 هزار و 400 تومان توقف شد، نشان داد به ادامه روند افزایشی بی‌میل نیست و شاید تنها چشم انتظار فرصت مناسب نشسته است.

پیش‌بینی قیمت طلا تا پایان هفته

قیمت طلا از چند جنبه مورد حمایت قرار دارد. اول اینکه محرم و صفر به پایان رسیده و با آغاز ماه ربیع‌الاول به شکل سنتی فصل تازه‌ای از فعالیت بازار طلا رقم خواهد خود. عامل دوم را هم باید در تقویم دنبال کرد. طلا معمولا هر سال در شش ماه اول نجابت به خرج می‌دهد و تلاش خود را به نیمه دوم سال موکول می‌کند.

قیمت جهانی اونس و نرخ دلار هم طلا را حمایت می‌کنند. محض اطلاع، مدتی است اونس دوباره اوج گرفته تا از مرز دو هزار و 500 دلار بگذرد. این یعنی تا همین حالا، شکسته شدن رکورد قیمت جهانی طلا قطعی است منتها اونس قرار است به راه خود ادامه ‌دهد.

قیمت جهانی طلا امروز در کمترین و بیشترین حالت به ترتیب در جایگاه دو هزار و 496 دلار و دو هزار و 516 دلار دیده شد.

قیمت دلار دیگر حامی جدی طلا 18 عیار است. آنهایی که روند بازار آزاد ارز را دنبال می‌کنند می‌دانند در یک ماه گذشته دلار منت سرمان گذاشته و از محدوده 61 هزار و 500 تومان عقب‌نشینی کرده است با این حال هنوز دو دستی به مرز 60 هزار تومان چسبیده و اجازه افزایش فاصله با این محدوده مقاومت را نمی‌دهد.

قیمت دلار حتی در صورت شکست تمام سناریوهای افزایشی، در کوتاه‌مدت نهایتا ممکن است تا 59 هزار و 827 تومان مجبور به عقب‌نشینی شود. سرجمع این اتفاقات نشان می‌دهد قرار است باد به پرچم طلا بوزد اما چقدر و تا کجا؟

قیمت طلا 18 عیار، مرز سه میلیون و 647 هزار تومان را به عنوان نقطه شروع معاملات امروز کاملا منصفانه می‌بیند و در صورتی که شرایط مهیا باشد بدون ذره‌ای خجالت مقاومت خود را در سه میلیون و 652 هزار و 500 تومان، سپس در سه میلیون و 659 هزار و 600 تومان و حتی سه میلیون و 667 هزار و 500 تومان تشکیل می‌دهد.

قیمت طلا 18 عیار راه دیگری هم در پیش دارد؛ اگر روند نزولی قیمت طلا همچنان ادامه پیدا کند شاهد تشکیل محدوده حمایت در نقطه سه میلیون و 637 هزار و 500 تومان خواهیم بود. دقیقا اتفاقی که در معاملات صبح شاهد بودیم. وقتی قیمت طلا به سه میلیون و 629 هزار و 600 تومان برسد، خریداران جدید خرسند می‌شوند اما نباید شانس کاهش قیمت طلا 18 عیار، به سه میلیون و 622 هزار و 500 تومان را دست‌کم گرفت.

بیشتر بخوانید
دیدگاه
پربازدیدترین مطالب
تازه‌ترین عناوین