کد مطلب: ۱۹۴۰۵
لینک کوتاه کپی شد

تلاش‌های مخفیانه متا برای اشتراک‌گذاری داده‌های کاربران با دولت چین افشا شد

مدیر سابق متا می‌گوید این شرکت قصد داشته برای ورود به بازار چین داده‌های کاربران را با دولت این کشور به اشتراک بگذارد.

تریبون اقتصاد براساس شکایتی که «سارا وین-ویلیامز»، مدیر سابق سیاست‌گذاری جهانی متا، مطرح کرده است، شرکت متا برای ورود به بازار پرسود چین، در اقدامی که بعید به نظر می‌رسید، برای محدودکردن محتوای رسانه‌های اجتماعی، سیستم‌های سانسور را توسعه داده و با دولت چین همکاری می‌کند.

به گزارش دیجیاتو وین-ویلیامز ادعا می‌کند مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، با هدف جلب رضایت حزب کمونیست چین حاضر شده بود محتوای شبکه‌های اجتماعی را کامل کنترل و مخالفان را سرکوب کند. اطلاعات این شکایت که در اختیار روزنامه واشنگتن‌پست قرار گرفته، نشان می‌دهد متا سال 2015 سیستم سانسور برای چین راه‌اندازی کرده بود و حتی قصد داشت سردبیرانی برای حذف محتوا و در شرایط خاص تعطیلی کامل پلتفرم منصوب کند.

نگرانی‌های حریم خصوصی و فشار چین بر متا

meta-sharing-user-data-with-china-2.jpg.webp

متا همچنین تحت فشار مقامات چینی، تصمیم گرفته بود داده‌های کاربران خود را در مراکز داده داخلی چین ذخیره کند؛ اقدامی که به دولت این کشور امکان می‌داد به اطلاعات شخصی شهروندان دسترسی داشته باشد. این سیاست‌ها نگرانی‌های زیادی میان فعالان حریم خصوصی به وجود آورده است.

«کتیزا رودریگز»، مدیر سیاست‌گذاری حریم خصوصی در بنیاد مرزهای الکترونیکی (EFF)، هشدار داده این کنترل‌ها در کشورهای اقتدارگرا می‌تواند به ابزاری برای سانسور و سرکوب تبدیل شود.

بااینکه متا به‌طور عمومی چین را تهدیدی برای آزادی اینترنت می‌داند، اسناد داخلی نشان می‌دهند این شرکت برای ورود به بازار چین حتی حاضر شده بود برخی اصول خود را زیر پا بگذارد. در ایمیل‌های داخلی متا آمده است این شرکت می‌خواسته برای دریافت مجوز فعالیت در چین، حقوق کاربران هنگ‌کنگی را کاهش دهد و به مقامات چینی اجازه دسترسی به داده‌های کاربران را بدهد.

هدف «پروژه آلدرین» که متا برای توسعه خدمات خود در چین راه‌ انداخته بود، تطابق با قوانین سختگیرانه چین بود. در این پروژه، متا حتی پیش‌نویس نامه‌ای به مقامات چینی تهیه کرده بود که در آن اطمینان داده می‌شد این شرکت آماده است برای حذف محتوای مضر با دولت چین همکاری کند.

این تلاش‌ها پس از مشکلات سیاسی در چین و ایالات متحده شکست خورد. سال 2015، مقامات چینی با نگرانی درباره ذخیره‌سازی داده‌ها در خارج از کشور، پروژه‌های متا را متوقف کردند. سپس متا در سال‌های بعد تلاش کرد با راه‌اندازی اپلیکیشن‌های مختلف با نام شرکتی چینی، حضورش در بازار چین را ادامه دهد اما درنهایت با تغییرات سیاسی و تجاری در آن کشور، این پروژه‌ها به نتیجه نرسیدند.

با آغاز جنگ تجاری چین و ایالات متحده و تشدید تنش‌ها، متا تصمیم گرفت برنامه‌هایش برای ورود به چین را کنار بگذارد. زاکربرگ از سیاست‌های ضدچینی آمریکا بهره برد و در جلسات داخلی اعلام کرد ممنوعیت احتمالی تیک‌تاک در آمریکا می‌تواند فرصتی برای رشد متا در بازار جهانی باشد.

 

مطالب پیشنهادی
بیشتر بخوانید
دیدگاه
پربازدیدترین مطالب
تازه‌ترین عناوین