کد مطلب: ۲۳۲۳۵
لینک کوتاه کپی شد

خط و نشان چینی‌ها برای بنز و بی‌ام‌و!

دنزا، برند لوکس BYD، با ادعای ۱۰ برابر بهتر بودن از رقبای آلمانی، قصد دارد با خودروهای پیشرفته و قیمت‌های رقابتی، وارد بازار جهانی و ایران شود و رقبای بزرگی همچون مرسدس بنز و ب‌ام‌و را به چالش بکشد.

تریبون اقتصاد- دنزا، برند جدید و لوکس شرکت BYD، با ادعای جسورانه‌ای وارد میدان شده است: «ما ۱۰ برابر بهتر از رقبایمان هستیم!

به گزارش پدال، این برند که با حمایت غول خودروسازی چین و طراحی الهام‌گرفته از برندهای اروپایی پا به بازار جهانی گذاشته، قصد دارد با محصولاتی مثل Z9 GT و D9 MPV، غول‌های آلمانی مثل مرسدس بنز، ب‌ام‌و و آئودی و پورشه را به چالش بکشد. در این مقاله، جزئیات این برند نوظهور، ویژگی‌های خودروهایش و تأثیر احتمالی آن بر بازار ایران را بررسی می‌کنیم. اگر به دنبال خودرویی لوکس، پیشرفته و با ارزش خرید بالا هستید، دنزا می‌تواند شگفتی‌ساز بعدی صنعت خودرو باشد!

IMG_2257

دنزا چیست و چه هدفی دارد؟

دنزا (Denza) در اصل نتیجه همکاری مشترک بین دایملر (مالک مرسدس بنز) و بی‌وای‌دی بود، اما حالا به‌عنوان بازوی لوکس و پیشرفته BYD فعالیت می‌کند. این برند قرار است جایگاهی بین محصولات اقتصادی BYD و برند فوق لوکس یانگ‌وانگ (Yangwang) داشته باشد و در کنار برند آفرود فانگ‌چنگ‌بائو (Fangchengbao) به‌عنوان یکی از مهره‌های کلیدی استراتژی جهانی BYD عمل کند.

IMG_2258

دنزا با هدف رقابت با برندهای لوکس اروپایی مثل ب‌ام‌و، مرسدس بنز و آئودی وارد بازار شده و قرار است در سال ۲۰۲۴ در اروپا و در سال ۲۰۲۶ در بریتانیا عرضه شود. استلا لی، نایب‌رئیس اجرایی BYD، در مراسم رونمایی این برند در هفته طراحی میلان با اطمینان اعلام کرد:

دنزا ترکیبی از طراحی پیچیده، عملکرد قدرتمند و فناوری خیره‌کننده ارائه می‌دهد که آن را به گزینه‌ای بی‌رقیب در بازار لوکس تبدیل می‌کند.

خودروهای دنزا: ترکیبی از زیبایی و فناوری

دنزا برنامه‌ریزی کرده تا سبد متنوعی از محصولات شامل ۶ تا ۷ خودرو را عرضه کند که دو مدل از آن‌ها آفرود هستند. در حال حاضر، دو خودروی اصلی این برند معرفی شده‌اند:

۱. دنزا Z9 GT: این خودرو که در قالب یک شوتینگ بریک (Shooting Brake) و سدان سه‌جعبه‌ای در چین عرضه شده، قرار است پرچم‌دار دنزا در اروپا باشد. طراحی Z9 GT با الهام از پورشه پانامرا، توسط ولفگانگ اِگِرز، طراح سابق آلفارومئو، لامبورگینی و سئات، خلق شده و ظاهری خیره‌کننده و مدرن دارد. این خودرو از پلتفرم پیشرفته e3 BYD بهره می‌برد که شامل فناوری باتری‌های بلید (Blade Battery) و ساختار یکپارچه باتری با بدنه (Cell-to-Body) است.

IMG_2259

GT با باتری ۱۰۰ کیلووات‌ساعتی، موتور جلوی ۳۰۸ اسب‌بخاری و دو موتور عقب ۳۲۲ اسب‌بخاری، مجموعاً ۹۵۲ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن تنها ۳.۴ ثانیه است. این خودرو همچنین از فناوری‌های پیشرفته‌ای مثل چرخش ۳۶۰ درجه‌ای و حرکت خرچنگی (Crab Walk) برای پارک آسان در فضاهای تنگ برخوردار است.

IMG_2260

داخل کابین Z9 GT با سه نمایشگر دیجیتال، سیستم‌های کمک‌راننده پیشرفته و متریال لوکس، تجربه‌ای مشابه خودروهای لوکس اروپایی ارائه می‌دهد. استلا لی با اطمینان می‌گوید: «این خودرو از نظر فناوری، راحتی و ارزش خرید، ۱۰ برابر بهتر از رقباست. ما ویژگی‌هایی داریم که برندهای سنتی اصلاً به آن فکر نکرده‌اند.»

۲. دنزا D9 MPV:

WhatsApp Image 2025-04-12 at 8.40.02 PM

این مینی‌ون لوکس برای خانواده‌ها و مشتریان تجاری طراحی شده و با فضای داخلی جادار و امکانات رفاهی پیشرفته، رقیبی برای مدل‌هایی مثل تویوتا آلفارد یا حتی مرسدس بنز V-Class محسوب می‌شود

آیا دنزا برای بازار ایران جذاب است؟

بازار خودروهای لوکس در ایران، به‌ویژه در بخش سدان‌ها و شاسی‌بلندها، همیشه مورد توجه قشر مرفه بوده است. بااین‌حال، محدودیت‌های وارداتی و قیمت‌های نجومی خودروهای آلمانی باعث شده بسیاری از خریداران به دنبال گزینه‌های با ارزش خرید بالاتر باشند. دنزا با استراتژی قیمت‌گذاری رقابتی خود می‌تواند این خلأ را پر کند.

برای مثال، فرض کنید Z9 GT با قیمتی در حدود ۶۰ تا ۸۰ هزار دلار (تقریباً ۶ تا ۸ میلیارد تومان با نرخ فعلی ارز و بدون احتساب تعرفه‌های گمرکی) وارد ایران شود. این خودرو با شتاب ۳.۴ ثانیه‌ای، طراحی لوکس و فناوری‌های پیشرفته، می‌تواند رقیبی جدی برای ب‌ام‌و سری ۵ یا مرسدس بنز E-Class باشد، اما با قیمتی به‌مراتب پایین‌تر. همچنین، دنزا D9 MPV می‌تواند گزینه‌ای عالی برای خانواده‌های مرفه یا شرکت‌هایی باشد که به دنبال یک مینی‌ون لوکس و جادار هستند.

IMG_2262

IMG_2263

IMG_2264

IMG_2265

چالش اصلی برای ورود دنزا به ایران، همانند سایر خودروهای برقی، نبود زیرساخت‌های کافی برای شارژ و تعرفه‌های بالای گمرکی است. بااین‌حال، اگر دولت سیاست‌های تشویقی برای خودروهای برقی اعمال کند، دنزا می‌تواند به یکی از گزینه‌های محبوب در بازار ایران تبدیل شود. برای مثال، معافیت‌های گمرکی یا یارانه برای خودروهای برقی می‌تواند قیمت نهایی این خودروها را به سطحی برساند که با خودروهای بنزینی لوکس رقابت کنند.

IMG_2266

دنزا در برابر رقبا: آیا ادعای برتری ۱۰ برابری واقعیت دارد؟

دنزا قصد ندارد در زمینه عملکرد خام با برندهایی مثل پورشه رقابت کند، بلکه تمرکز آن بر فناوری، راحتی و ارزش خرید است. بیایید نگاهی به مقایسه دنزا Z9 GT با رقبای اصلی‌اش بیندازیم:

– مرسدس بنز EQE: این سدان برقی با قیمت پایه حدود ۷۵ هزار دلار، طراحی لوکس و فناوری پیشرفته‌ای دارد، اما شتاب آن (حدود ۴.۵ ثانیه) از Z9 GT کندتر است. – ب‌ام‌و i5: با قیمت مشابه، i5 تجربه رانندگی اسپرت‌تری ارائه می‌دهد، اما از نظر قدرت (حدود ۶۰۰ اسب‌بخار) و فناوری‌های نوآورانه مثل حرکت خرچنگی، از دنزا عقب‌تر است. – آئودی e-tron GT: این خودرو با شتاب ۳.۳ ثانیه‌ای و قیمت بالای ۱۰۰ هزار دلار، در دسته‌ای گران‌تر قرار می‌گیرد.

IMG_2267

دنزا با ارائه مشخصات فنی قوی، طراحی جذاب و قیمتی رقابتی، می‌تواند بخشی از مشتریان این برندها را به سمت خود جذب کند. استراتژی BYD در عرضه خودروهای با ارزش خرید بالا، پیش‌تر در مدل‌هایی مثل BYD Seal و Atto 3 موفقیت‌آمیز بوده و حالا دنزا این فرمول را در بخش لوکس پیاده می‌کند.

آینده دنزا در اروپا و جهان

دنزا با جدیت وارد بازار اروپا شده و قرار است شبکه فروش و خدمات پس از فروش جداگانه‌ای از BYD داشته باشد. استلا لی تأکید می‌کند که خدمات پس از فروش یکی از اولویت‌های اصلی دنزا خواهد بود: «ما نه‌تنها خودروهای پیشرفته‌ای عرضه می‌کنیم، بلکه خدمات پس از فروش قوی و متفاوتی ارائه خواهیم داد.» این رویکرد می‌تواند اعتماد مشتریان اروپایی را که به خدمات برندهای سنتی عادت دارند، جلب کند.

علاوه بر Z9 GT و D9 MPV، دنزا برنامه‌ریزی کرده تا مدل‌های بیشتری معرفی کند، از جمله دو خودروی آفرود و احتمالاً یک سدان لوکس دیگر که ممکن است نسخه تغییر نام‌یافته یانگ‌وانگ U7 باشد. این تنوع می‌تواند دنزا را به بازیگری کلیدی در بازار خودروهای برقی تبدیل کند.

اگر دنزا بتواند این چالش‌ها را مدیریت کند، می‌تواند به گزینه‌ای جذاب برای کسانی تبدیل شود که به دنبال خودرویی لوکس، برقی و با ارزش خرید بالا هستند.

مطالب پیشنهادی
بیشتر بخوانید
دیدگاه
پربازدیدترین مطالب
تازه‌ترین عناوین