کد مطلب: ۲۵۰۸

پنج راز بزرگ از نرخ تورم شهریور 1403

تورم نقطه به نقطه در شهریور 1403 به 31.2 درصد رسید که نشان‌دهنده افزایش میانگین قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها نسبت به سال گذشته است

تریبون اقتصاد- تورم نقطه به نقطه شهریور بیشتر از هر بخش دیگری در مسکن احساس شده است. در استان سمنان، نرخ تورم به ۳۶.۳ درصد رسیده که بالاترین رقم در کشور است.

به گزارش قیمت ۳۶۰؛ دهک‌های مختلف درآمدی فشار تورمی متفاوتی را تجربه کرده‌اند؛ بر اساس آمار دهک اول و دوم ۲۹ درصد و دهک دهم ۳۱.۸ درصد تورم داشته‌اند.

تورم نقطه به نقطه چیست و چقدر است؟

تورم نقطه به نقطه به معنای تغییر درصدی قیمت کالاها و خدمات در یک دوره زمانی مشخص، معمولاً یک سال، نسبت به همان دوره در سال قبل است. برای محاسبه این شاخص، قیمت سبدی از کالاها و خدمات در دو زمان مختلف مقایسه می‌شود. اگر قیمت‌ها افزایش پیدا کند تورم مثبت و اگر کاهش پیدا کند تورم منفی خواهد بود.

تورم نقطه به نقطه شهریور سال جاری 31.2 درصد محاسبه شده و بنابراین به طور میانگین قیمت کالا و خدمات مصرفی خانوارها در شهریور 1403 نسبت به شهریور سال گذشته 31.2 درصد بیشتر شده است.

برابری تورم شهریور امسال با نیمه اول سال ۱۳۹۹

تورم نقطه به نقطه حدود 31 درصدی در شهریور 1402 تقریبا برابر با تورمی است که در نیمه اول سال 1399 شاهد آن بودیم. این در حالی است که ما در فروردین 1402 و 1398 تورم بالای 50 درصد را هم تجربه کردیم.

بیشترین فشار تورمی در کدام بخش احساس می‌شود؟

بیشترین فشار تورمی از بین کالاها و خدمات مصرفی کشور در بخش مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها و در مرحله بعد در بخش آموزش احساس می‌شود. تورم در این موارد ذکر شده به همراه تورم کالاها و خدمات متفرقه و همچنین تورم هتل و رستوران از شاخص کل تورم (31.2) فراتر رفته است.

فشار تورم در کدام دهک‌ها بیشتر است؟

فشار تورم در دهک‌های مختلف متفاوت احساس می‌شود. بنابر آمارهای رسمی مرکز آمار دهک اول و دوم در شهریور سال جاری 29 درصد تورم نقطه به نقطه را احساس کرده‌اند؛ در حالی که فشار تورمی بر دهک دهم 31.8 درصد بوده است.

تورم برای دهک سوم 29.3 درصد و دهک چهارم نیز 29.7 درصد بوده است. بعد از این تورم‌ها بالای 30 درصد است، دهک پنجم تا نهم به ترتیب 31.1 درصد، 30.6 درصد، 30.9 درصد، 31.3 درصد و 31.6 درصد تورم داشته‌اند.

تورم در کدام استان بیشتر است؟

تورم نقطه به نقطه استان سمنان 36.3 درصد بوده و از هر استان دیگری در کشور بیشتر است. بعد از سمنان استان‌های اردبیل با 33.5 درصد، کرمان با 33.2 درصد و اصفهان نیز با 33.1 درصد بیشترین تورم را داشته‌اند. از سوی دیگر فشار تورم نقطه به نقطه در استان سیستان‌وبلوچستان 23.6 درصد و استان‌های زنجان، آذربایجان شرقی و چهارمحال‌وبختیاری 26.9 درصد و کمتر از سایر استان‌ها بوده است.

 

بیشتر بخوانید
دیدگاه
پربازدیدترین مطالب
تازه‌ترین عناوین