کد مطلب: ۲۶۳۱

تقاضای مسکن طی یک سال گذشته در کدام مناطق تهران کاهش یافته است؟

بررسی گزارش‌های بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن تهران حاکی از آن است که تعداد معاملات ملک طی بازه یک‌ساله مرداد 1402 تا مرداد 1403 در برخی مناطق پایتخت، مسیری رو به عقب داشته و درصد منفی ثبت کرده است.

تریبون اقتصاد- میزان خرید و فروش مسکن طی دو سال گذشته در سراسر کشور کاهش چشمگیری را تجربه کرده و اکنون در یکی از رکودی‌ترین ادوار خود به سر می‌برد.

این در حالی‌ است که تعداد معاملات یکی از اصلی‌ترین شاخص‌ها برای تشخیص مناسب بودن سرمایه‌گذاری مسکن محسوب می‌شود و میزان نقدشوندگی یک ملک را تضمین می‌کند. با این وصف، تعداد معاملات و تقاضای مسکن در کدام منطقه تهران پیشرفت و در کدام منطقه عقب‌گرد داشته است؟

منطقه 18 رکورددار کاهش تقاضای مسکن شد

درصد+تغییر+معاملات+در+تهران

بررسی گزارش‌های بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن تهران حاکی از آن است که مناطق 22گانه پایتخت روند متفاوتی از لحاظ تغییر درصد معاملات طی کرده‌اند.

این داده‌ها نشان می‌دهد منطقه 9 با 116 درصد رشد معاملات در این باره پیشتاز است. تعداد معاملات در مرداد 1402 در این منطقه 50 فقره ذکر شده و مرداد سال جاری تعداد خرید و فروش‌ها به 108 عدد رسیده است. اگرچه همین رقم نیز با متوسط کل تهران فاصله زیادی داشته و بر همین اساس، عدد چشمگیری محسوب نمی‌شود.

پس از منطقه 9 منطقه 13 شهرداری تهران بیشترین رشد معاملات را طی این بازه یک ساله تجربه کرده است. معاملات در این منطقه از مردادماه سال گذشته تا مردادماه امسال از 75 فقره به 125 عدد رسیده و افزایشی معادل 66.7 درصد را تجربه کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، پس از این دو منطقه منطقه 14 در مقام سوم رشد معاملات قرار دارد. منطقه 14 در این مقطع یک‌ساله 54.9 درصد رشد کرده و از 133 عدد به 206 فقره رسیده است.

البته در این بین، مناطقی وجود دارد که نه‌تنها افزایشی در زمینه معاملات نداشته‌اند، بلکه درصد منفی نیز ثبت کرده‌اند. برای مثال منطقه 18 معادل 8.2 درصد عقب‌گرد داشته و تعداد معاملات در منطقه 12 نیز 7.5 درصد کاهش یافته است.

کارشناسان معتقدند با وجود اینکه پس از انتخابات، بازار معاملات رونقی نسبی پیدا کرده، اما جرقه در حدی نبوده که بتواند سد محکم رکود را در بازار بشکند.

 

بیشتر بخوانید
دیدگاه
پربازدیدترین مطالب
تازه‌ترین عناوین