وضعیت ایران خودرو قمر در عقرب شد؛ بیم و امید بازار خودرو ادامه دارد
ایران خودرو طی هفت ماه تولید گروه سورن (سمند)، تارا و دنا را به نسبت مدت مشابه سال گذشته افزایش داد اما در مقابل شاهد کاهش تولید گروه پژو، هایما و رانا بود.
بررسی اطلاعات کدال ایران خودرو در بازه هفت ماهه نشان میدهد این خودروساز در تولید برخی از محصولات افت تولید را تجربه کرده و در تولید برخی دیگر روند تولیدش صعودی بوده است.
به گزارش اقتصادنیوز، ایران خودرو طی هفت ماه تولید گروه سورن (سمند)، تارا و دنا را به نسبت مدت مشابه سال گذشته افزایش داد اما در مقابل شاهد کاهش تولید گروه پژو، هایما و رانا بود.
روند سینوسی تولید محصولات ایران خودرو تا پایان مهر 1403 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را میتوان به وضعیت قمر در عقرب این خودروساز تعبیر کرد.
بررسیها از صورتهای مالی ایران خودرو مربوط اولین ماه از فصل پاییز امسال نشان میدهد بیشترین رشد تولید در پایان مهر 1403 در قیاس با مدت مشابه سال گذشته به گروه سورن (سمند) تعلق دارد.
ایران خودروییها تا پایان هفتمین ماه از سال جاری در مجموع نزدیک به 63 هزار دستگاه انواع سورن را در خطوط تولید خود تکمیل کردند. آبیهای جاده مخصوص سال گذشته در همین بازه زمانی تولید حدود 29 هزار و 750 دستگاه انواع سورن را عملیاتی کرده بودند. بنابراین شاهد هستیم تیراژ تولید گروه سورن در سال جاری حول و حوش 33 هزار و 250 دستگاه افزایش یافته است. این رشد تیراژ به زبان درصد از افزایش نزدیک به 112 درصدی تولید گروه سورن حکایت میکند.
گروه سورن در حالی مدال بیشترین رشد تولید را به سینه دارد که شاهد هستیم گروه پژو در بازه زمانی مورد بررسی، بیشترین کاهش تیراژ تولید را در میان محصولات ایران خودرو را تجربه کرده است.
خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص سال گذشته تا پایان مهر در محموع تولید بیش از 162 هزار و 700 دستگاه انواع پژو را نهایی کرد، اما تیراژ تولید محصولات ایران خودرو با برند پژو تا پایان اولین ماه از فصل پاییز سال جاری نزدیک به 102 هزار و 950 دستگاه بوده است. بنابراین ایران خودروییها شاهد افت بیش از 59 هزار و 750 دستگاهی در این گروه خودرویی بودهاند.
تارا بعد از گروه سورن بیشترین رشد تولید را در میان محصولات ایران خودرو به خود اختصاص داده است. ایران خودروییها در بازه زمانی مورد بررسی در سال گذشته تولید حدود 25 هزار دستگاه انواع تارا را نهایی کرده بودند. اما تیراژ تولید تارا تا پایان مهر 1403 رسدی حول و حوش 14 هزار دستگاهی را به خود دیده است. ایران خودرو تا پایان هفتمین ماه از سال جاری بیش از 39 هزار دستگاه تارا تولید کردند. این افزایش تولید به زبان درصد رشدی 56 درصدی را در کارنامه آبیهای جاده مخصوص ثبت کرده است.
تولید دنا نیز در بازه مورد بررسی رشد حدود پنج درصدی را به خود دیده است. آبیهای جاده مخصوص سال 1402 حدود 47 هزار و 200 دستگاه انواع دنا را در خطوط تولید خود تکمیل کردند. این خودروساز تا پایان مهر امسال نزدیک به 49 هزار و 550 دستگاه دنا تولیدکرده است.
تولید هایما نیز در پایان مهر سال جاری در قیاس با مهر سال گذشته کاهش حول و حوش 25 درصدی را تجربه کرده است. تنها محصول مونتاژی ایران خودرو که افت تیراژ حدود سه هزار دستگاهی را در پایان اولین ماه از فصل پاییز 1403 در قیاس با مدت مشابه سال گذشته به خود دیده است.
ایران خودروییها طی هفت ماهه امسال بیش از هشت هزار و 800 دستگاه انواع هایما را در خطوط تولید خود تکمیل کردند. خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص تا پایان مهر 1402 نزدیک به 11 هزار و 800 دستگاه از اعضای این خانواده خودرویی چینی را تولید کرد.
رانا نیز افت حدود 20 درصدی را در پایان مهر امسال به نسبت مهر سال گذشته تجربه کرده است.
ایران خودرو سال گذشته در بازه زمانی یاد شده تولید حول و حوش 11 هزار و 900 دستگاه رانا را عملیاتی کرد. طی هفت ماهی که از سال 1403 گذشته ایران خودروییها نزدیک به 9 هزار و 580 دستگاه رانا تولید کردند.
وضعیت سینوسی ایران خودرو در تولید محصولات بازار خودرو را در وضعیت دوگانهای قرار داده است از یک طرف متقاضیانی در بازار حاضر هستند که به دنبال خرید سورن، تارا و دنا هستند این دسته متقاضیان از رشد تولید محصولات یاد شده خوشحال هستند. آنها امیدوارند تداوم روند تولید در مدت باقی مانده تا پایان سال جاری منجر به کاهش قیمت بازاری شود.
اما آن دسته از متقاضیانی که به دنبال در اختیار گرفتن اعضای خانواده گروه پژو، رانا و هایما هستند از کاهش تولید اتفاق افتاده ناراحت هستند و با نگرانی وضعیت تولید محصولات محبوب خود را دنبال میکنند. این متقاضیان نگران هستند افت تیراژ تولید سبب شود تا قیمت بازاری خودروهای مورد علاقه آنها افزایش یابد.
باید منتظر ماند و دید وضعیت تولید محصولات ایران خودرو در بازه پنج ماهه تا پایان سال جاری چه روندی را طی میکند؟