افشاگری مهم یک کارشناس اقتصادی؛
حمایت از خودروسازان، لطف به رانتخواران و ظلم در حق مردم است
جلالی فر معتقد است: متاسفانه در عرصه خودروسازی با صراحت میتوان گفت حاکمیت در حق مردم ایران باعدم خصوصیسازی صنعت خودرو جفای بسیار بزرگی کرده است. حمایت از خودروسازان لطف نسبت به گیرندگان رانت و ظلم در حق مردم بوده است.
جلیل جلالیفر، کارشناس تجاری و فعال اقتصادی معتقد است مدیریت دولتی و حمایت از خودروسازان لطفی به گیرندگان رانت و ظلمی در حق مردم بوده است؛ ضمن آنکه دولت و حاکمیت با دست خود رقابت را هم از بین میبرد.
به گزارش سایت تحریریه، «جلیل جلالی فر» کارشناس و تحلیلگر تجارت خارجی و اقتصادی در خصوص صدمات و زیانهایی که دولت با اصرار بر مدیریت خودروسازی به مردم وارد کرده و هدف واقعی از واگذاری صنعت خودروسازی به بخش خصوصی را توضیح داد و گفت: در تمام کشورها هدف واگذاری صنایع به بخش خصوصی واقعی تامین رفاه عمومی و تولید کالایی است که منجر به جلب رضایت آحاد مختلف جامعه شود؛ این روند تا به امروز در بسیاری از صنایع تحت مالکیت و مدیریت دولت رخ نداده است.
وی دراین باره خاطر نشان کرد: اصولا خودروسازی یا تولید خودرو از جمله کالاهای اساسی و مهم رفاهی جامعه به شمار میرود که رابطه مستقیمی با پول و سرمایه و جان و ایمنی مردم دارد. بنابراین این صنعت برای تحقق رفاه عمومی و تامین سلامت جامعه باید به بخش خصوصی توانمند واگذار شود در غیر این صورت مشخص است پای توزیع رانت به نفع عدهای خاص در میان است و حقوق عامه مردم در نظر گرفته نمیشوند.
جلالی فر معتقد است: متاسفانه در عرصه خودروسازی با صراحت میتوان گفت حاکمیت در حق مردم ایران باعدم خصوصیسازی صنعت خودرو جفای بسیار بزرگی کرده است. حمایت از خودروسازان لطف نسبت به گیرندگان رانت و ظلم در حق مردم بوده است.
وی دراین باره تاکید کرد: تنها راه عبور از چنین وضعیتی که جز جفا به ملت نیست، رقابتی کردن این صنعت و خروج کامل دولت از مدیریت این صنعت است چرا که مدیریت دولتی مردم را اسیر دست خودروسازان کرده است.
به اعتقاد جلالی فر دولت باید از خودروسازی کاملا بیرون بیاید و اجازه دهد بخش خصوصی وارد عمل شود و بخشهای خصوصی در تولید خودرو با هم رقابت کنند تا بهترین و با کیفیتترین خودروها را عرضه نمایند، مثل آنچه در کشورهای مترقی شاهد هستیم.
عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه در این باره گفت: در کشورهای توسعه یافته چند بخش خصوصی در تولید بهترین و به روزترین خودروها بدون دخالت یا دادن نقشی به دولت با هم رقابت میکنند، دولت مالیات میستاند اما ایران در همه بخشها مثل خودروسازی متفاوت از دنیای امروز عمل کرده است.
مشاور اقتصادی چند منطقه آزاد تجاری معتقد است: با ملاحظه خودروهایی که مدیران خودروسازی و خانوادههای آنها سوار میشوند و استفاده میکنند، متوجه وخامت اوضاع کیفیت خودروهای ساخت داخلی میشوید؛ چرا که آنها به هیچ وجه آنها سوار خودرویی نمیشوند که خودشان تولید کردهاند مگر برای نمایشهای تشریفاتی.
این فعال اقتصادی ایرانی در روسیه یادآور شد: تا زمانی که نمایندگان مجلس و وزرا از اداره و اثرگذاری و دستوردهی به خودروسازان منع و به صورت واقعی کنار گذاشته نشوند، شاهد بهبود وضعیت در خودروسازی کشور نخواهیم بود چرا که هیچ بخش خصوصی مایل نیست نمایندگان و وزرا بر آن تسلط داشته باشند و سرمایههایشان را به فنا دهند.
جلیل جلالی فر معتقد است: دولت باید خود را از اقتصاد جدا کند و خصوصیسازی را به معنای کامل اجرا نماید تا یک فضای رقابتی کامل ایجاد شود. یعنی کاری کند که بین بخش خصوصی چنان رقابت سخت و دشواری صورت بگیرد که آنها مجبور باشند بهترین محصول خود را با کمترین قیمت به مردم عرضه کنند؛ این موضوع فقط در خودروسازی صدق نمیکند بلکه در تولید لوازم خانگی نیز باید رعایت شود.
کارشناس و فعال تجاری و اقتصادی در پایان گفت و گو بیان داشت: سیاست اشتباه جلوگیری از واردات خودروی خارجی یا لوازم خانگی همه و همه بر ضد تولید و رقابت تمام میشود. به این خاطر است که در طول سالهای اخیر بعد از ممنوعیت واردات لوازم خانگی شاهد کاهش کیفیت لوازم خانگی داخلی و فروش با قیمتهای بسیار بالا به مردم هستیم چرا که دولت و حاکمیت با دست خود رقابت را از بین برده اند.