خودروسازان طلب مراکز اسقاط خودروهای فرسوده را پرداخت نمیکنند
رئیس انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده، گفت: مراکز اسقاط خودرو از محل گواهی اسقاط خودروهای فرسوده در طرح جایگزینی خودروسازان درآمدی ندارد و تنها هزینه اسقاط خودروی فرسوده به مراکز تعلق میگیرد که معاف از مالیات است.
تریبون اقتصاد، محمود مشهدی شریف، اظهار داشت: با گذشت ۴۵ روز از تحویل گواهی اسقاط خودروی فرسوده به خودروسازان هنوز برخی مراکز اسقاط، مبلغی در قبال گواهیهای اسقاط شده، دریافت نکردهاند.
به گزارش تسنیم، وی درباره تاخیر در پرداخت بدهی خودروسازان به مراکز اسقاط خودروهای فرسوده گفت: برای مثال 5 پرونده وجود دارد که بیش از 45 روز از تایید فاکتور آنها در شرکت کرمان خودرو گذشته؛ پول گواهی و لاشه از فروشنده خودروی فرسوده توسط خودروساز دریافت شده، اما مبلغی به مراکز اسقاط پرداخت نشده که فاکتور آن موجود است.
وی افزود: شرکتهای خودروساز دیگر هم در پرداخت مبالغ به مراکز اسقاط خودروهای فرسوده متفاوت هستند با تاخیر یک ماهه، 20 روزه یا 15 روزه؛ شرکت مدیران خودرو هم مدتی است گواهی اسقاط خریداری نکرده، زیرا به اندازه کافی در اختیار دارد و شاید دو تا سه ماه آینده گواهی اسقاط جدید خریداری نکند.
مشهدی شریف اضافه کرد: شرکتهای خودروسازی ایران خودرو و سایپا هم با استفاده از طرح جایگزینی خودروهای فرسوده به صورت میانگین 2 تا سه گواهی اسقاط خودرو به دست میآورند.
رئیس انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده گفت: در حال حاضر 27 هزار خودرو در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده خودروسازان ثبت نام شده که اگر برای هر دستگاه خودروی فرسوده 3 گواهی اسقاط در نظر بگیریم حدود 80 هزار گواهی اسقاط تولید میشود که برای شماره گذاری 300 هزار دستگاه خودروی جدید کافی است.
وی افزود: مراکز اسقاط خودرو از محل گواهی اسقاط خودروهای فرسوده در طرح جایگزینی خودروسازان درآمدی ندارد و تنها هزینه اسقاط خودروی فرسوده به مراکز تعلق میگیرد که معاف از مالیات است.
رئیس انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده با اشاره به اینکه بر طبق قانون، وظیقه قیمت گذاری بر عهده وزارت صمت است، گفت: مراکز اسقاط خودروهای فرسوده باید قیمتهایی را که وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است، تبعیت و رعایت کنند.
وی افزود: در تبصره 2 ماده 11 آئین نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده یا همان آئین نامه ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو آمده وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است ضمن ایجاد ساز و کار فروش گواهی اسقاط در سامانه برای اشخاص حقیقی و حقوقی، حداقل قیمت خرید خودروی فرسوده را به تکفیک نوع و سال ساخت (مدل) با و بدون احتساب قیمت گواهی اسقاط به مراکز اسقاط ابلاغ و در سامانه درج نماید؛ اما این اتفاق هنوز نیفتاده است.
مشهدی شریف اضافه کرد: قیمت گواهی اسقاط هر خودروی فرسوده 35 میلیون تومان است، اما قیمت خرید خودروی فرسوده به تفکیک نوع خودرو هنوز از طرف وزارت صمت به مراکز اسقاط خودروهای فرسوده، ابلاغ نشده است.
رئیس انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده با اشاره به اینکه عمدتا تفکیک خودروها بر اساس وزن صورت میگیرد، گفت: با توجه به اینکه وزارت صمت تاکنون قیمت خرید خودروهای فرسوده را اعلام نکرده است بنابراین مراکز اسقاط خودرو بر اساس توافق با فروشنده خودروی فرسوده اقدام به خرید میکنند.
وی افزود: قیمت پیشنهادی انجمن به مراکز اسقاط خودروهای فرسوده به این صورت بوده که قیمت خرید نقدی خودروی فرسوده، حدود 78 تا 82 میلیون تومان است و به نوع خودروی فرسوده بستگی دارد به شرط اینکه سال ساخت خودرو از 1379 تا 1383 باشد و اگر خرید نقدی نباشد پیشنهاد انجمن از 88 تا 92 میلیون تومان با پرداخت سه ماهه به فروشنده خودرو است.
رئیس انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده گفت: دلیل انتخاب سه ماهه برای پرداخت پول خودروی فرسوده این است که حدود یک تا دو ماه از ثبت نام در سامانه تا بازدید افسران راهنمایی رانندگی، تایید گواهی اسقاط و دیگر مراحل زمان میبرد و پس از این مدت، گواهی اسقاط به خودروساز تحویل میشود.
وی افزود: مواردی بوده است که 45 روز از تحویل گواهی اسقاط خودروی فرسوده به خودروساز میگذرد، اما هنوز مراکز اسقاط خودرو پولی بابت گواهی پرداخت نکرده است برای مثال شرکت کرمان خودرو در تاریخ 26 مهرماه فاکتور صادر شده و تا 11 آذرماه 1403 که 45 روز از آن گذشته هنوز پولی پرداخت نکرده است و اگر این روال ادامه داشته باشد مجبور هستیم پرداختها به فروشندگان خودروهای فرسوده را 4 ماهه کنیم.
مشهدی شریف درباره شفاف نبودن اطلاع رسانی قیمت خودروهای فرسوده در مراکز اسقاط خودروهای فرسوده گفت: اعلام قیمتها توسط انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده به مراکز الزام آور نیست، اما آنچه که وزارت صمت و ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل و اسقاط خودروهای فرسوده به مراکز اسقاط خودروهای فرسوده اعلام میکند، الزام آور است.
وی افزود: تا زمانی که وزارت صمت و ستاد نوسازی ناوگان، قیمتهای خرید خودروهای فرسوده را به صورت رسمی اعلام نکردهاند، مراکز موظف به رعایت قیمتها نیستند البته انجمن مراکز اسقاط خودورهای فرسوده، قیمتهای پیشنهادی خود را ارائه داده است.
رئیس انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده گفت: انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده به مراکز اسقاط خودروهای فرسوده اعلام کرده است که قیمتها را در محلی که خودروهای فرسوده خریداری میشود، حتما نصب کنند و اگر صداوسیما هم اعلام کند، انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده از آن استقبال میکند.
وی افزود: در صورتی که مراکز اسقاط خودرو قیمتهای خرید خودروهای فرسوده را در محل خرید خودروهای فرسوده نصب نکنند انجمن به کارگروه تخلفات گزارش میدهد.
مشهدی شریف اضافه کرد: طبق قانون انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده نمیتواند از مراکز بازدید داشته باشد؛ وظیفه بازرسی بر عهده سه نهاد است یکی از مهمترین نهاد بازرسی، ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل و اسقاط خودروهای فرسوده وزارت صمت است دومین نهاد بازرسی راهور فراجا و سومین نهاد هم بازرسی سازمان حفاظت از محیط زیست است.