کد مطلب: ۱۴۸۲

مقایسه رونق بازار مسکن در گران‌ترین و ارزان‌ترین نقطه تهران

تیرماه امسال منطقه ۵ با تعداد ۴۶۷ قرارداد محبوب‌ترین نقطه و با متوسط قیمت متری ۱۰۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، پنجمین نقطه گران‌قیمت تهران بود

تریبون اقتصاد - قیمت مسکن در تهران همچنان با حرکتی آرام و خزنده افزایش پیدا می‌کند. بانک مرکزی در گزارش جدید خود رشد دودرصدی قیمت مسکن تهران ظرف ۳۰ روز نخست تابستان را تایید می‌کند و در عین حال می‌گوید قیمت مسکن از تیر پارسال تا تیر امسال تقریبا ۱۴ درصد گران شده است.

به گزارش تریبون اقتصاد؛ قیمت مسکن به طور میانگین اعلام می‌شود و بانک مرکزی عدد ۸۷ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان را برای کل مناطق ۲۲ گانه شهر تهران استفاده می‌کند، اما بر فرض مثال متوسط قیمت مسکن در منطقه یک تا ۱۶۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و در مناطق دو و سه به ترتیب تا متری ۱۳۱ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان و ۱۵۱ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان پیش می‌رود. از این طرف در منطقه ۱۸ ارزان‌ترین خانه‌های تهران را می‌توان پیدا کرد، چون متوسط قیمت مسکن در آن متری ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

شش منطقه گران‌قیمت در بازار مسکن تهران

خرید خانه در منطقه یک کار سختی است، چون درحالی‌که متوسط قیمت مسکن تهران متری ۸۷ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان برآورد می‌شود، منطقه یک با متوسط قیمت متری ۱۶۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان گران‌ترین خانه‌ها را در دل خود جا داده. رتبه دوم با متوسط قیمت ۱۵۱ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان، به منطقه سه تهران می‌رسد.

قیمت مسکن در منطقه ۲ به متوسط قیمت متری ۱۳۱ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان دست پیدا کرده تا با سومین منطقه گرانقیمت در بازار مسکن تهران روبرو باشیم. خرید خانه در منطقه ۶ هم کار سختی است، چون مسکن در آن به طور متوسط متری ۱۱۶ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان قیمت دارد. منطقه ۵ با متوسط قیمت متری ۱۰۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان پنجمین منطقه گرانقیمت شهر تهران است.

خرید خانه در منطقه ۴ را باید با علم بر اینکه متوسط قیمت هر مترمربع در آن به ۹۸ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان رسیده برنامه‌ریزی کرد. به این صورت که قیمت خانه ۱۰۰ متری تقریبا ۹ میلیارد و ۸۸۲ میلیون تومان آب می‌خورد. میانگین قیمت خانه ۱۰۰ متری در گران‌ترین نقطه تهران یعنی منطقه یک، ۱۶ میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومان است.

شش منطقه ارزان‌قیمت در بازار مسکن تهران

قیمت خانه در منطقه ۱۸، تقریبا نصف میانگین قیمت کل شهر و یک‌چهارم گران‌ترین نقطه تهران یعنی منطقه یک است. متوسط قیمت مسکن منطقه ۱۸ در آخرین گزارش بانک مرکزی ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عنوان شده هرچند خرید خانه ۱۰۰ متری در منطقه ۱۸ همچنان به بودجه‌ای معادل چهار میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان نیاز دارد.

منطقه ۱۹ با متوسط قیمت ۴۵ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان دومین نقطه ارزانقیمت در بازار مسکن تهران به حساب می‌آید. سومین نقطه ارزانقیمت تهران، منطقه ۱۷ است که هر مترمربع مسکن در آن ۴۸ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان می‌ارزد و خرید خانه در آن حدود چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان پول نیاز دارد.

رتبه چهارم و پنجم ارزان‌ترین خانه‌های تهران در اختیار منطقه ۲۰ و منطقه ۱۵ است؛ متوسط قیمت مسکن در منطقه ۲۰ متری ۴۹ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان است و در منطقه ۱۵ باید خرید خانه با متوسط قیمت ۴۹ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان را برنامه‌ریزی کرد.

قیمت خانه در منطقه ۱۶ به طور متوسط متری ۵۰ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان است. منطقه ۱۶ شهرداری تهران در جنوب شرقی شهر تهران واقع شده و از شمال به خیابان شوش، حدفاصل انبار نفت و میدان شوش، از شرق به خیابان فدائیان اسلام حدفاصل میدان شوش و بزرگراه آزادگان، از جنوب به بزرگراه آزادگان (حدفاصل خیابان فدائیان اسلام تا پل دوم آزادگان) و از غرب خیابان بهمنیار و بزرگراه شهید تندگویان و بزرگراه نواب محدود می‌شود. از جمله محله‌های قدیمی و مطرح منطقه ۱۶ می‌توان به جوادیه، نازی‌آباد، یاخچی‌آباد، باغ آذری و خزانه اشاره کرد.

رونق بازار مسکن در مناطق ارزان‌قیمت و گران‌قیمت

منطقه ۵ با ثبت ۴۶۷ معامله مسکن در ۳۱ روز تیرماه ۱۴۰۳، محبوب‌ترین نقطه تهران برای خریداران بوده. نکته عجیب اینجاست که منطقه ۵ با متوسط قیمت متری ۱۰۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، پنجمین نقطه گرانقیمت تهران است، اما این مسئله نتوانسته جلوی استقبال خریداران خانه از منطقه ۵ را بگیرد.

شش منطقه گران‌قیمت تهران در تیر ۱۴۰۳، روی‌هم‌رفته هزار و ۵۶۷ قرارداد خرید و فروش را شاهد بوده‌اند که بیش از ۴۴ درصد کل معاملات شهر را شامل می‌شود. عجیب نیست؟ در منطقه یک که میانگین قیمت خانه ۱۰۰ متری نزدیک ۱۷ میلیارد تومان است، ظرف ۳۱ روز ۱۸۳ خانه خرید‌وفروش شده و در منطقه ۲ شاهد فروش ۳۱۴ خانه بودیم.

فروش خانه در مناطق ارزان‌قیمت تهران، حداقل اندازه مناطق گران‌قیمت رونق نداشته و بنگاهی‌ها در کل تیر موفق شده‌اند فقط ۴۴۱ قرارداد فروش مسکن را در منطقه ۱۸، ۱۹، ۱۷، ۲۰، ۱۵ و ۱۶ جوش بدهند. کمترین تعداد معاملات را در منطقه ۱۹ شاهد بودیم که با آمار ۲۴ قرارداد خرید و فروش حتی نتوانسته به روزی یک فقره برسد.

بیشتر بخوانید
دیدگاه
پربازدیدترین مطالب
تازه‌ترین عناوین