کد مطلب: ۵۹۷

قیمت ری‌را برای مصرف‌کننده چقدر تمام می‌شود؟

قیمت ری‌را خودرو جدید ایران خودرو بدون در نظر گرفتن مالیات و عوارض، نزدیک به 9 میلیارد و 758 میلیون و 37 هزار و 621 ریال در نظر گرفته شده است.

تریبون اقتصاد - خودروی ری‌را به عنوان محصول جدید ایران خودرو، خارج از سامانه یکپارچه عرضه می شود و این می‌تواند برای متقاضیان خودروی ری‌را خبر خوبی باشد.

 در چند سال اخیر سلیقه مردم هم برای خرید خودرو تغییر کرد و ماشین های کراس اوور مورد توجه بیشتری قرار گرفت. ایران خودرو هم تلاش کرد تا خودروی کراس اوور را با توجه به تکنولوژی های روز دنیا طراحی کند.

 قیمت خودروی ری‌را بدون مالیات و عوراض 9 میلیارد و 758 میلیون و 37 هزار و 621 ریال تنها به عنوان بهای کارخانه برآورد شده است که اگر هزینه مالیات، شماره گذاری ، بیمه شخص ثالث و سایر عوارض قانونی را در نظر بگیریم قیمت این خودرو برای مصرف کننده نزدیک به یک میلیارد و 130 میلیون تا 270 میلیون تومان تمام می شود.

قرارشد؛ نخستین خودروی کراس اوور ملی هفته آینده توسط شرکت ایران خودرو عرضه شود و قطعا به زودی ری‌را  را در خیابان های ایران خواهیم دید.

ایران خودرو در اعلامیه ای اعلام کرد برای حفظ اولویت و تحویل خودروهای سامانه یکپارچه، این خودروساز تصمیم گرفت، برای اجرای طرح پیش فروش و فروش فوق العاده محصولات خود در چارچوب مصوبات شورای رقابت و دستور العمل تنظیم بازار اقدام کند.

ماجرای ساخت خودروی ری‌را توسط ایران خودرو

ایران خودرو در سال های گذشته تلاش کرد تا طرح عرضه مونتاژ و عرضه پژوه 2008 را انجام دهد اما این طرح ناتمام ماند. ایران خودرو تصمیم گرفت  خودرویی را طراحی کند که همانند پژوه 2008 باشد و با قابلیت های علم روز صنعت خودرو هم هماهنگ باشد به همین دلیل خودروی کراوس اوور ری‌را را در سال 1401 طراحی کرد. 

قرار بود این خودرو برای متقضایان آن حدود یک میلیارد تومان تمام شود اما ظاهرا با هزینه های مالیات، شماره گذاری و موارد دیگر این خودرو تا به دست مشتری برسد احتمالا بیشتر از یک میلیارد تومان به فروش می رسد.

مشخصات ظاهری اولین خودروی کراس اوور ملی

این خودرو هرچند از لحاظ فنی شباهتی با پژوه 2008 ندارد اما از لحاظ ابعاد به اندازه خودروی فرانسوی است. کلاسترهای بزرگ و بهم چسبیده در قالب یک مجموعه عریض، بخش بزرگی از داشبورد را تشکیل می دهد که هر دوی آنها 12 اینچی هستند. کلاستر اول وظیفه نمایش اطلاعات صحفه کیلومتر رو بر عهده دارد و به کلاستر دوم هم تنظیمات سیستم گرمی اختصاص داده شده است.

فرمان این خودرو هم دی‌کات طراحی شده است؛ یعنی شکل فرمان به صورت D انگلیسی است و کامل گرد نیست که در نوع خودش علاقمندان خاص خود را دارد.

درباره چراغ های این خودرو هم می‌توانیم به چراغ های روی کاپوت آن اشاره کنیم که به صورت دی‌لایت است. چراغ های روشنایی اصلی ری‌را هم به صورت مشبکی طراحی شدند؛ یعنی باتوجه به شیوه طراحی بدنه و حبابیش، تصویری منحصر به فرد از روشنایی ایجاد می‌کند که توان نوری قابل توجهی دارد.

نکات فنی ایران خودرو

هرچند ری‌را بعد از ناکامی های عرضه مونتاژ پژوه 2008 متولد شد اما ایران خودرو تلاش کرد شباهت زیادی با پژوه 2008 نداشته باشد. ری‌را از تجهیزات داخلی شرکت ایران خودرو بهره می برد و خبری از موتور فرانسوی در این خودرو نیست و قدرت کمتری هم دارد. کیفیت آن را می‌شود با خودروهای ارزان قیمت مقایسه کرد.

همانطور که گفته شد؛ ری‌را در مقایسه با پژوه 2008 ضعیف تر است اما موتور چهار سیلندی توربو شارژر 1.7 لیتری ایران خودرو با حداکثر 168 اسب بخار و قدرت 245 نیوتن متر گشتاور می‌‎‌تواند در مقابل تولیدات داخلی عملکرد بهتری داشته باشد.

نسخه موتور EF7 توربو شارژ برای نخستین بار در سورن توربو ظاهر شد که بعدها ایران خودرو در دنا پلاس از آن استفاده کرد. این خودرو ساز همچنین موتور پیشرانه EFP که بهینه شده این موتور است در دنا جوانان به کار برد  وهمان را برای خودروی ری‌را به کار برد.

تجهیزات ایمنی ری را هم شامل، چهار کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم کمک به ایستایی در سربالایی، سیستم کنترل سرعت در سرازیری، ترمز پارک برقی، اتوهلد و سنسورهای پارک جلو و عقب اشاره کرد.

تجهیزات رفاهی ری را هم کمی متفاوت تر از سایر محصولات ایران خودرو است. از تجهیزات این خودرو هم می‌توان به سنسور نور و باران، دوربین عقب و دوربین 360 درجه، صندلی‌های برقی جلو به همراه گرمکن، سیستم تهویه اتوماتیک، سانروف، رینگ آلیاژ 18 اینچی، چرخش چراغ ها در پیچ، درب صندوق برقی، سیستم صوتی به همراه 9 بلندگو و نمایشگر لمسی، کلاستر دیجیتالی و نورپردازی کابین اشاره کرد.

رقابت ری‌را در بازار خودرو ایران

باتوجه به شرایط موجود و ناکامی هایی که شرکت ایران خودرو در بخش صادارت داشت قطعا فعلا شاید ایران خودروساز داخلی تصمیمی برای صادارات نداشته باشد اما قطعا برای تصاحب بازار داخلی تلاش می‌کند محصولاتی را تولید کند که لااقل بازار انحصاری خود را از دست ندهد.

باتوجه به ویژگی‌هایی که خودروی ری‌را دارد این خودرو می‌تواند با خودروهای چینی رقابت کند. شرکت های پر فروشی همانند ام وی ام که توانسته در چند سال اخیر بازار ایران را از آن خود کند، یکی از رقیبان ری‌را است.

 باتوجه به آپشن های ری‌را می توانیم این خودرو را از لحاظ قیمتی و تکنولوژی با ام وی ام ایکس 55 پرو مقایسه کنیم. این خودرو فعلا در بازار آزاد یک میلیارد و 550 میلیون تومان به فروش می رسد. برخی ها هم خودروی سیتروئن C3-XR فرانسوی را یکی از دیگر رقیبان ری‌را در بازار خودرو می‌دانند.

باتوجه به شکل ظاهری ری را، شرایط تشویقی برای فروش و افزایش کیفیت این محصول در مقایسه با سایر محصولات ایران خودرو، می‌توان پیش بینی کرد که کراس اوور ایرانی شرایط خوبی در بازار خواهد داشت و متقاضیان داخلی در عوض خرید خودروهای چینی به سمت خودروهای داخلی بروند.

بیشتر بخوانید
دیدگاه
پربازدیدترین مطالب
تازه‌ترین عناوین