تعامل گوگل با «آسوشیتد پرس» برای ارائه جدیدترین اطلاعات این نشریه در جمینای
گوگل در تلاش جدید خود برای تقویت چتبات هوش مصنوعی جمینای (Gemini) اعلام کرده که با نشریه «آسوشیتد پرس» برای ساخت «فید اطلاعات لحظهای» در Gemini همکاری میکند.
معاون مشارکتهای خبری جهانی گوگل در پست وبلاگ این شرکت توضیح میدهد که هدف همکاری با آسوشیتد پرس، «افزایش بیشتر سودمندی نتایج» جمینای است:
به گزارش دیجیاتو، «همانطور که ما در حال توسعه محصولات جدید هوش مصنوعی هستیم، انواع خاصی از اطلاعات و دادهها را شناسایی میکنیم که میتوانند به بهبود محصولات و خدمات ما برای مردم جهان کمک کند. این فید جدید بهویژه برای کاربرانی که به دنبال اطلاعات بهروز هستند مفید خواهد بود.»
در این پست هیچ اشارهای به زمان عرضه فید جدید هوش مصنوعی جمینای نشده است و همچنین مشخص نیست که این ویژگی برای تمام کاربران ارائه خواهد شد یا فقط در کشورهای خاصی میتوان از آن استفاده کرد.
گوگل که با آسوشیتد پرس همکاری دیرینهای دارد، یکی از چندین شرکت هوش مصنوعی است که برای بهبود فناوریهای خود به دنبال همکاری با سازمانهای خبری است. OpenAI نیز تاکنون با ناشرانی از جمله فایننشال تایمز، Axel Springer و News Corp، مالک وال استریت ژورنال همکاری کرده است. موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی Perplexity نیز برنامهای را راهاندازی کرده که به ناشران اجازه میدهد با نمایش محتوای خود در نتایج آن درآمد کسب کنند.
همچنین برخی از این همکاریها با اهداف آموزشی انجام میشود. ناشرانی از جمله Condé Nast موافقت کردهاند که شرکتهای هوش مصنوعی با دریافت مجوز از آرشیو آنها در آموزش مدلهای خود استفاده کنند.
البته در برخی از موارد نیز این همکاریها محصولات هوش مصنوعی شرکتهای فناوری را چندان بهبود نداده است. اخیراً نتایج مطالعهای اعلام شده بود که در آن انجمن روزنامهنگاری دیجیتال دانشگاه کلمبیا ادعا کرده بودند ChatGPT حتی محتوای ناشرانی که OpenAI با آنها توافق کرده را در برخی موارد به اشتباه نقل میکند.
جواد تاجی