کد مطلب: ۱۷۲۵

جایگاه جدید بورس پس از مجید عشقی کجاست؟

هر چقدر دلار در سامانه نیما به 50 هزار تومان نزدیک شود، انگیزه بورس بالا خواهد رفت اما تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نباید منتظر وقایع عمیق بود

تریبون اقتصاد – شاخص بورس بدون حضور مجید عشقی، رئیس مستعفی خود روز یکشنبه همچنان بر مدار نزولی حرکت کرد و 13 هزار واحد دیگر ریخت. این سومین روز قرمز متوالی بورس از زمانی است که ماجرای پرداخت وام میلیاردی مدیران بورس، افشا شد و جنجالی تازه رقم خورد.

تأثیر وام میلیاردی مدیران بورس بر شاخص

شاخص بورس هفته قبل با تلاش زیاد مرز دو میلیون و 100 هزار واحد را دوباره به دست آورد. افتخار بزرگی نیست اما شاخص با دلشکستگی دنبال اعاده حیثیت بود تا نشان دهد می‌تواند دست به زانوی خود بگیرد و هرطور شده بلند شود اما خبر آمد پنج عضو هیئت مدیره با گشاده‌دستی از محل منابع بورس به خودشان 10.5 میلیارد تومان وام با کارمزد چهار درصد و دوره بازپرداخت 10 ساله پرداخت کرده‌‌اند.

موضوع مثل بمب صدا کرد و مجید عشقی رئیس نه‌چندان محبوب بورس، اول وقت شنبه استعفایش را تقدیم وزیر اقتصاد کرد. شورای‌عالی بورس همان شب جلسه‌ فوری تشکیل جلسه داد و با کنار رفتن مجید عشقی موافقت کرد. با اینکه متهمان می‌گویند کار غیرقانونی مرتکب نشده‌اند، منتقدان اصرار دارند استعفا کافی نیست و حتماً باید برخوردی هم در کار باشد.

سخنگوی دولت در جریان آخرین اظهارنظر گفته مجید عشقی و باقی دریافت‌کنندگان وام میلیاردی باید پول را برگردانند. در فاصله‌ای نه‌چندان دور از این هیاهوی خشمگینانه، بورس و سهام‌داران دو روز نسبتاً مأیوس‌کننده را پشت سر گذاشته‌اند که حاصلش چیزی جز ازدست‌رفتن مرز روانی دو میلیون و 100 هزار واحدی نبوده است.

زمان معرفی مدیرعامل جدید بورس

شاخص بورس یکشنبه 18 شهریور، ۱۳ هزار و ۶۱۲ واحد نسبت به روز معاملاتی شنبه عقب‌نشینی کرد تا در ارتفاع دو میلیون و ۸۸ هزار و ۳۹ واحد متوقف شود. استعفای عشقی روز شنبه رسانه‌ای شد؛ شاخص در آن روز هم با افت هفت‌هزار و 664 واحدی به سنگر دو میلیون و 101 واحدی پناه آورده بود.

برای اینکه دلتان بسوزد کافی است بدانید بازار سرمایه شنبه 17 شهریور، روندی کاملا مخالف روزهای کاری قبل داشت و با اینکه از ۲۴ مرداد مدام روی دور برد افتاده بود و صعود می‌کرد، سر تسلیم فرود آورد.

بورس شنبه 17 شهریور، سومین روز منفی از 24 مرداد به بعد را تجربه کرد و یکشنبه 18 شهریور هم با همین وضعیت روبرو شد. آنچه در دو روز اول هفته رقم خورده را زیر سر ماجرای وام میلیاردی مدیران بورس و استعفای مجید عشقی می‌دانند با این حال شورای عالی بورس برای اعلام نام مدیرعامل جدید عجله ندارد.

جانشین مجید عشقی، به روایتی قرار است روز سه‌شنبه معرفی شود. شنبه زمزمه‌هایی به گوش رسید مبنی بر اینکه از میان حجت‌الله صیدی، سعید اسلامی بیدگلی، محمدعلی دهقان دهنوی و شاپور محمدی یک نفر مدیریت بورس را برعهده خواهد گرفت؛ ولی ماجرا سریع تکذیب شد تا همه چیز سروشکلی مرموز به خود بگیرد!

چه چیزی سرنوشت بورس را تعیین می‌کند؟

دامنه نوسان بورس از روز شنبه به مثبت و منفی سه درصد افزایش پیدا کرده است. احتمالاً دوست داشتید این آخرین خبر از بازار سرمایه باشد اما نه! روند خروج پول حقیقی از بورس همچنان با سرعت ادامه دارد. بورس روز یکشنبه 18 شهریور با چشمانی اشک‌بار شاهد خروج 203 میلیارد تومان پول حقیقی بود.

شنبه 17 شهریور هم سهامداران حقیقی، 97 میلیارد دیگر از بورس بیرون کشیده بودند تا روی‌هم‌رفته ظرف دو روز پنج میلیون دلار پول از بورس خارج شود. حتی تصور اینکه مقصد بعدی چنین پولی کجاست و چه اتفاقاتی می‌تواند رقم بزند هم تن نحیف اقتصاد ایران را می‌لرزاند.

بورس اما دوباره برمی‌خیزد؛ از همین حالا مشخص است کف دو میلیون و 100 هزار واحدی به‌عنوان اولین هدف در دسترس خواهد بود. تصمیمات تیم اقتصادی دولت جدید درباره قیمت دلار نیمایی نقشی پررنگ در این پیش‌بینی ایفا می‌کند.

قیمت دلار نیمایی در یک‌ماه اخیر بی‌تابی می‌کند و پله‌های کانال 44 و 45 هزار تومان در یکی‌یکی پشت سر می‌گذارد. دلار نیمایی روز یکشنبه 18 شهریور در حالی روی پله 45 هزار و 331 تومان ایستاد که در قیاس با اول سال پنج هزار و 150 تومان، معادل 13 درصد رشد را تجربه می‌کند.

قیمت دلار بازار آزاد در همین مدت دو هزار و 400 تومان، معادل چهار درصد آب رفته است. با این حال تیم اقتصادی دولت چهاردهم، کمر همت بسته با کاهش فاصله دلار دولتی و دلار بازار آزاد، یک مرتبه دیگر برای سرکوب رانت ارزی اقدام کند. هر چقدر دلار در سامانه نیما به 50 هزار تومان نزدیک شود، انگیزه بورس بالا خواهد رفت اما تحولات احتمالا آهنگی کند و آهسته خواهد داشت چون چه در بورس، چه در بازار ارز و چه در کل اقتصاد ایران، نباید قبل برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا منتظر وقایع عمیق بود.

بیشتر بخوانید
دیدگاه
پربازدیدترین مطالب
تازه‌ترین عناوین