کد مطلب: ۳۰۳۳

FATF و نرخ ارز؛ دو بال رشد آینده بورس

بورس پس از 9 روز دوباره لباس سبز به تن کرد و تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا در وضعیت انتظار به سر خواهد برد

تریبون اقتصاد - بورس پس از 9 روز متوالی بالاخره رنگ سبز را به چشم دید. حالا شاخص به لطف سه هزار و 432 واحد رشد در پایان معاملات روز سه‌شنبه 17 مهرماه، جایی در ارتفاع دو میلیون و 97 هزار واحدی ایستاده و احتمالا دارد به دلایل سخت‌جانی خود فکر می‌کند.

بورس از چهارم مهرماه منفی شد؛ حتی قبل از اینکه موشک‌های سپاه اهداف نظامی در سرزمین‌های اشغالی را هدف بگیرند، شاخص مصرانه دنبال آزاد و اذیت سهامداران بود اما از فردای دهم مهرماه، دستور محدود‌کردن دامنه نوسان به مثبت و منفی یک صادر شد تا حداقل سرعت روند نزولی بورس را بگیرند. بورس امروز هم خیلی سرحال نبود و با وجود توقف عقب‌نشینی شاخص کل، دیگر شاخص‌ها و به طور خاص روند خروج پول حقیقی از بازار  کلافه‌کننده به نظر می‌رسد.

دلایل سبز شدن دوباره شاخص بورس

شاخص بورس روز سه‌شنبه 17 مهرماه، سه هزار و 432 واحد رشد کرد. چیز دندان‌گیری نیست اما حداقل باعث شد شاخص پس از 9 روز یک‌بار دیگر لباس سبز به تن کند. با اینکه فعل‌وانفعالات سیاسی به خصوص تنش‌های نظامی در خاورمیانه بی‌تاثیر نیست، نباید تنها یک عامل را مقصر کم‌رمقی بورس دانست.

بورس روز سه‌شنبه 17 مهرماه، خود را از شر شایعات جنگی و تنش‌های نظامی خلاص کرد ولی  قبل از اینکه فرصت کند اقدامی در خور انجام دهد، خبر آمد قیمت دلار در بازار آزاد هزار تومان از مرز 63 هزار تومان فاصله گرفته است. رشد قیمت دلار در سامانه نیما در عوض زیربغل بورس را گرفت.

بورس همچنین در معاملات روز سه‌شنبه از اخبار اقتصادی مثل انجام حراج سکه در روز 18 مهرماه، تاکید رئیس سازمان بورس بر حفظ معافیت‌های مالیاتی، افزایش سرمایه نماد سپیدار و نماد تپسی و... تاثیر پذیرفت ولی معامله‌گران حقیقی نقش تعیین‌کننده را بازی کردند.

473 نماد روز سه‌شنبه قبل از گشایش بازار، در صف فروش بورس حضور داشتند و صف خرید تنها برای 82 نماد تشکیل شد. ارزش صف فروش معادل دو هزار و 166 میلیارد تومان و ارزش صف خرید حدود 524 میلیارد تومان برآورد شده بود.

وقتی سوت پایان فعالیت بورس به صدا درآمد، تعداد نماد‌های حاضر در صف خرید به  127 نماد کاهش پیدا کرد و ارزش صف‌های خرید را سه هزار و 201 میلیارد تومان تخمین زدند. سه نماد پارسیان، وپارس و کروی سنگین صف خرید را به خود اختصاص دادند.

تعداد نمادهای حاضر در صف فروش به 327 نماد و ارزش صف فروش معادل 14 هزار و 762 واحد تخمین‌زده می‌شود. ذوب، خفولا، ونیرو سه نماد با بیشترین صف فروش شناخته می‌شوند.

خلاصه آنچه در بورس رخ داد

شاخص کل بورس روز سه‌شنبه 17 مهرماه سه هزار و ۴۰۲ واحد رشد، در ارتفاع دو میلیون و ۹۷ هزار واحد آرام گرفت اما شاخص کل هم‌وزن با افت ۵۳۳ واحدی در کانال ۶۹۶ هزار و ۴۸۹ واحد به کار خود پایان داد. در بازار فرابورس ایران هم وضعیت همچنان قرمز است و شاخص کل فرابورس ۲۳ واحد دیگر از ارتفاع خود را از دست داد تا در محدوده ۲۱ هزار و ۹۹۲ واحدی آفتابی شود.

ارزش کل معاملات بورس در روز سه‌شنبه 17 مهرماه، ۳۴ هزار و ۱۷۹ میلیارد تومان بوده که از این مبلغ سه هزار و ۲۹۵ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق‌تقدم اختصاص داشت. به این ترتیب ۱۰ درصد ارزش معاملات را باید به معاملات خرد مربوط دانست. در نهایت هم بیش از ۱۲۱ میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار خارج شد تا دهمین روز متوالی خروج سرمایه از بازار به ثبت برسد.

خروج پول حقیقی از بورس طی 10 روز گذشته روی‌هم‌رفته از عدد چهار هزار میلیاردتومان تجاوز می‌کند. معامله‌گران هم به سختی دست در جیب فرو می‌برند چرا که سرانه خرید معادل 41.3 میلیون تومان است و نسبت به سرانه خرید 41.5 میلیون تومانی کم می‌آورد.

سه نماد وشهر، وپارس، ونوین رکورد ورود پول حقیقی را زدند و در صدر میزان محبوبیت قرار داشتند. در عوض بیشترین تلاش‌ها برای خلاصی از سهام در سه نماد شپنا، وبملت، خساپا صورت گرفت.

پیش‌بینی بورس تا یک ماه آینده

دولت چهاردهم یکبار دیگر سراغ FATF رفته و امیدوار است با همکاری دیگر نهادها بتواند بالاخره پرونده این موضوع را ببندد. قرار است ظرف چند روز آینده اسناد مورد نیاز برای پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی تقدیم مجمع تشخیص مصلحت نظام شود.

بعید است حداقل در کوتاه‌مدت تغییری جدی در سیاست کلی نظام نسبت به موضوع FATF را شاهد باشیم اما به‌هرحال در کنار دیگر مسائل سیاسی و منطقه‌ای، قرار است سیگنال مثبت دیگری به بورس ارسال شود. تثبیت نرخ ارز در محدوده جدید، به‌خصوص وقتی بالاتر از کانال 60 هزار تومان باشد نیز دست یاری به سوی بورس دراز می‌کند.

برداشتن محدودیت دامنه نوسان را باید اولین پالس مثبت جدی بدانیم که آغاز تغییرات بورس را نوید می‌دهد. اصرار دولت بر افزایش نرخ ارز نیمایی جزو عوامل تاثیرگذار بر بورس است و در نهایت با نزدیک‌شدن به زمان برگزاری انتخابات آمریکا، باید سهمی هم به این موضوع اختصاص داد. بورس از انتخاب دونالد ترامپ بیشتر از رای‌آوردن احتمالی کامالا هریس متاثر خواهد شد.

بیشتر بخوانید
دیدگاه
پربازدیدترین مطالب
تازه‌ترین عناوین